Tipuri de motoare cu combustie interna
De cele mai multe ori ne prinde bine sa stim cum functioneaza lucrurile cu care interactionam zi de zi, acest lucru se aplica si cand vorbim de motorul masinii noastre, intelegand diferentele intre motoare pe combustie ne poate ajuta in descoperirea unei probleme in stadiul timpuriu, evitand avariile serioase care ne pot lasa cu o gaura destul de serioasa in portofel.
Cum functioneaza motoarele pe combustie interna?
Motoarele se bazeaza pe combustie interna, adica explozii mici si controlate, care in final genereaza putere mecanica. Acest lucru se intampla datorita aprinderii mixului de aer si combustibil in cilindri, acest proces se repeta iar si iar de cateva mii de ori pe minute, in final ducand la punerea masinii in miscare.
Procesul prin care se genereaza putere mecanica de catre motor se numeste ciclu de combustie. In cele mai multe cazuri ciclu este format din patru etape: admisie, compresie, combustie si evacuare.
Tipuri de arhitecturi
Constuctorii de masini folosesc diverse tipuri de arhitecturi ale cilindrilor, scopul final este fie a produce mai multa putere, fie pentru a asigura un volum cat mai mic, pentru ca motorul sa poate fi introdus in caroseria masinii.
Motoare cu cilindri in linie
In acest tip de arhitectura, cilindri sunt dispusi liniar, in paralel cu lungimea masinii, avantajele sunt ca permit folosirea unui numar cat mai mare de cilindri, se poat folosi 2,4,6, sau 8 cilindri. Acesta este cel mai popular tip de motor, Marcedes sau BMW folosesc in mod uzual motoarele cu cilindri dispusi in linie.
Motoare cu cilindri in V
Aceasta denumire vine de la disponerea cilindrilor in forma de V cand acesta este privit din fata. In acest model de motor, cilindri sunt montati fata in fata sub un unghi de 60 sau 90 de grade. Datorita faptului ca acest tip de arhitectura permite folosirea unui numar mult mai mare de cilindri, acestea sunt folosite in general pe masini sport sau premium. Se pot intalni variante V4, V6, V8, V10, V12 sau V16.
Motorul plan sau boxer
In acest tip de motor, cilindri sunt dispusi orizontal, acesta fiind preactic un motor in V dar cu unghiul de deschide de 180 de grade. Nu este un motor foarte popular, dar prezinta avantajul de a oferi masinii un centru de greutate jos, ceea ce creste manevrabilitatea si stabilitatea masinii. Porsche si Subaru sunt printre constructii de autovehicule care folosesc in mod frecvent acest tip de motor.
Clasificarea in functie de numarul de cilindri
La inceputurile industriei auto era valabila regula ca odata cu cresterea numarului de cilindri crestea si puterea motorului. Odata cu trecerea timpului, pe masura ce tehnologia auto a avansat si turbocompresoarele au devenit din ce in ce mai populare acest lucru nu mai este valabil, astazi stim ca motoarele mici pot concura cu brio cu cele de mari dimensiuni.
Motoarele cu 2 cilindri nu sunt foarte populare, pentru ca ofera o putere relativ mica. Totusi sunt producatori auto care folosesc aceste motoare impreuna cu turbocompresoare pentru a da nastere unor masini prietenoase cu mediul inconjurator. Motorul Fiat TwinAir este un bun exemplu in acest sens, acesta echipeaza modele precum Fiat 500 TwinAir sau Fiat Panda Aria.
Motoarele cu 3 cilindri, au folosite initial pe masini de dimensiuni mici, totusi odata cu introducerea turbosuflantelor, automobile de dimensiuni mai mari au inceput sa le foloseasca, un exemplu concret ar fi Ford Focus.
Motoarele cu 4 cilindri, reprezinta cea mai populara varianta de motorizare, acesta este folosit pe marea majoritate a masinilor de clase mici si medii. Aceste ofera un raport de putere foarte bun iar odata cu introducerea turbinelor auto au devenit si mai eficiente.
Categorie formata din motoarele cu 6 cilindri, sunt folosite in general pentru a echipa masinile sport sau cele cu performante mari. Istoric vorbind aceste motoare nu au fost considerate de-a lungul timpul foarte puternice, dar in era moderna datorita folosirii turbinelor auto, acestea se folosesc pe unele din cele mai puternice autovehicule din lume, cilindri acestora sunt dispusi de cele mai multe ori in V sau in linie dreapta.
Ultima categorie este cea a motorarelor cu 8 sau mai multi cilindri, aceste masini fac parte in general din categoria supercars, cilindri acestra sunt dispusi in general in V, exemplele sunt binecunoscutele V8, V10, V12. Pana de curand V12 a fost cel mai mare motor construit avand aceasta dispunere a cilindrilor, insa acest lucru sa schimbat de curand cu aparitia noului model Bugatti Veyron care este propulsat de un motor cu 16 cilindri .