BZ4X Limited EV – Un Lexus sub mască de Toyota
În articolul de astăzi propun să discutăm despre ceva nou și interesant. Ți-ai imaginat vreodată că Toyota, pionierul în domeniul propulsoarelor hibride, va produce în sfârșit o mașină complet electrică? Ei bine, așteptarea a meritat!
Toyota a devenit un nume sinonim cu termenul „hibrid”, dar nu a fost la fel de avangardist când vine vorba de vehicule complet electrice. A trebuit să așteptăm până în 2023 pentru ca Toyota să ne ofere un EV accesibil pe scară largă – bZ4X. Născut dintr-o colaborare cu Subaru, acesta este un model excelent, deși cu un preț destul de piperat, care promite să atragă cumpărătorii interesați de mașini electrice.
Caracteristici principale:
- Autonomie de 360 de km
- Tracțiune integrală opțională
- Specificații:
- Model: bZ4X AWD Limited
- Putere: 214 CP
- Cuplu: 196 LB-FT
- Autonomie: 360 de km
- Tracțiune: Integrală
- Preț de pornire: 50000 Euro
Un Lexus sub masca de Toyota
Dintre toate vehiculele pe care Toyota le vinde, doar două sunt propulsate exclusiv de electricitate. Unul dintre acestea, Mirai, alimentat integral cu hidrogen. Cu toate acestea, prețul de pornire de 50000 Euro ar putea tempera entuziasmul. Este un SUV crossover mic și spațios, care se poziționează puțin peste RAV4 Prime plug-in hybrid ca preț, oferind o autonomie de până la 360 de km.
Nu este ieftin, dar acest bZ emană un aer sofisticat care justifică în mare parte costul său. Ar putea purta cu ușurință emblema Lexus fără a se face de râs, având un condus extrem de rafinat, un interior liniștit și o calitate a execuției de top.
Contribuția Subaru
Subaru a adus un aport semnificativ la acest model. Cu o gardă la sol de peste 20 cm, setările de conducere off-road X-MODE de la Subaru și sistemul de tracțiune integrală cu două motoare, bZ4X nu este deloc o mașină fragilă, chiar dacă Toyota recomandă să o ții pe asfalt, cu excepția cazurilor în care nu se poate altfel. Dar pentru zăpadă, noroi sau drumuri prăfuite unde ai nevoie de aderență suplimentară, aceasta este mașina ideală.
Cu un set de anvelope de iarnă, bZ4X ar fi practic de neoprit. Chiar și pe anvelopele all-season Bridgestone Turanza, adaptate pentru vehicule electrice, bZ4X impresionează prin aderența sa. X-MODE poate fi activat fie la oprire, fie la viteze sub 21 km/h, optimizând controlul tracțiunii și sistemul de tracțiune integrală pentru drumuri alunecoase.
Există trei moduri: normal, Snow/Dirt (Zăpadă/Pământ) și Deep Snow/Mud (Zăpadă adâncă/Noroi). Mai există și o setare de control al vitezei la viteză redusă numită Grip Control, care se activează de pe consola centrală și variază viteza între 3 și 10 km/h, permițând șoferului să se concentreze pe direcție, în timp ce viteza este controlată de mașină. X-MODE se dezactivează automat la viteze peste 40 km/h.
În general, condusul este lin și silențios, asemănător cu modelul Venza hybrid. Cu 214 cai putere și un cuplu de 336 Nm, accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,5 secunde – suficient de rapid pentru a mișcă cele 2.025 kg ale sale cu ușurință. Centrul de greutate scăzut și suspensia spate multi-link oferă o manevrabilitate impresionantă și un confort la rulare excepțional, deși nu există un mod sportiv. Conducerea cu o singură pedală se activează ușor cu ajutorul comutatorului Regeneration Boost de pe consolă și funcționează perfect pentru a încetini mașina doar ridicând piciorul de pe accelerație.
Un nume ciudat, dar un design inteligent
Deși numele său pare să provină dintr-o tastare aleatorie, bZ4X cuprinde principiile pe care șoferii de EV le adoră: o putere robustă și imediată, o condusă liniștită și un design avangardist. Cu partea frontală netedă, farurile subțiri și folosirea judicioasă a iluminării LED, bZ4X are un stil modern, potrivit pentru un EV.
Arată elegant și profită inteligent de designul fără motor pentru a oferi un spațiu generos pentru pasageri și bagaje. Cu toate acestea, deși este cu aproape 10 cm mai lung, bZ4X oferă semnificativ mai puțin spațiu pentru bagaje și ușor mai puțin spațiu pentru pasageri decât RAV4. Nu vei găsi nici un spațiu suplimentar sub capota de aluminiu, doar cabluri de înaltă tensiune și unitatea de control a energiei.
Alimentarea contează
Portul de încărcare se află pe aripa din față, pe partea șoferului. Încărcarea bateriei de 72,8 kWh din litiu-ion poate fi realizată prin trei metode: o priză standard de casă, care durează câteva zile, un încărcător de nivel 2 care reduce timpul la aproximativ nouă ore și, cel mai rapid, un încărcător rapid DC care necesită aproximativ o oră sau chiar mai puțin.
Rata maximă de încărcare pentru o conexiune DC este de 100 kW – cu 50 kW mai puțin decât modelul bZ4X cu tracțiune față, care are o baterie ușor mai mică și un singur motor, deci nu poate beneficia de cele mai rapide încărcătoare .
Scaunele din față sunt extrem de confortabile, moi și suportive, sunt printre cele mai bune pe care le-am testat, deși pasagerul trebuie să se mulțumească cu reglaje manuale. Dar ceea ce atrage atenția aici este poziționarea volanului și afișajul înalt pentru șofer. Cu un parbriz imens, pătrățos, care amintește de cel al unui model Volkswagen, poziția la volan este dominantă și asemănătoare unui SUV. Cu toate acestea, volanul trebuie să fie înclinat la extrem pentru a nu obstrucționa viteza și restul afișajului.
bZ4x este un EV, nu?
În ceea ce privește caracteristicile sale electronice EV, acestea sunt discrete. Deși majoritatea mașinilor electrice oferă nenumărate modalități de a monitoriza și manipula autonomia și alte informații esențiale legate de baterie, Toyota oferă foarte puține aici. Chiar și indicatorul de autonomie este discret în afișajul digital al șoferului.
Pe ecranul tactil mare, care găzduiește cel mai recent sistem de infotainment al Toyota, aproape că nu există nimic legat de funcțiile EV. Îmi plac reprezentările grafice mari și evidente ale autonomiei și parametrilor indicați, așa cum se găsește în majoritatea altor EV-uri, iar acest lucru lipsește clar aici.